Gazela (SHL M17) – polski motocykl produkowany w latach 1968-1970 jako następca motoru SHL M11.Prace nad następcą motocykla SHL M11 trwały w latach 1963-1968 i w rezultacie powstał SHL M17 Gazela z całkowicie nowym układem napędowym, związanym z dopasowaniem do stylistyki nowego motocykla. Konstrukcję silnika Wiatr opracowano oraz podjęto produkcję w Zakładach mechanicznych w Nowej Dębie, a produkcję podwozi i montaż pojazdu Zakładach Wyrobów Metalowych w Kielcach. Silnik o oznaczeniu W2 skonstruowany przez inż. Wiesława Wiatraka we współpracy z Politechniką Krakowską charakteryzował się m.in. mocą większą o 4,5 KM od silnika WFM S32 tej samej pojemności uzyskaną dzięki optymalizacji napełniania cylindra a także zwiększeniu wytrzymałości układu korbowego. Motocykl po raz pierwszy w powojennej produkcji polskiej wyposażono w zapłon bateryjny oraz alternator 12-woltowy, skonstruowany z zespolenia w jedną całość alternatora i aparatu zapłonowego zaprojektowanych kilka lat wcześniej z przeznaczeniem dla modernizowanej wersji Junaka. W Gazeli po raz pierwszy w Polsce zastosowano też amortyzatory tylne o regulowanej twardości, a także a także reflektor zabudowany ze zbiornikiem paliwa.
Model turystyczny M17 produkowany był w latach 1968-1970 w liczbie około 50 000 egzemplarzy. Motocykl ten nie odbiegał od nowoczesnych konstrukcji w owym czasie, głównym minusem była jego wysoka cena – 17300 zł. Problemem były też awarie w układzie przeniesienia napędu (głównie skrzynia biegów) z uwagi na dysponowaną moc silnika. Brak popytu przyczynił się do zatrzymania produkcji.
Dane Techniczne
Silnik:
· Typ: dwusuwowy W-2, jednocylindrowy, chłodzony powietrzem
· Średnica x skok tłoka / pojemność skokowa: 61 x 59,5 mm / 174 ccm
· Stopień sprężania: 1 : 7,6
· Moc maksymalna 13,5 KM (10kW) przy 5800 obr/min
· Maksymalny moment przy obr / min.: 10,8 Nm / 4600
· Zasilanie: gaźnik GM 26U3
· Smarowanie: mieszanką oleju i paliwa w stosunku 1 : 30
· Rozruch: dźwignia nożna
· Instalacja elektryczna: 12V, alternator 50W
· Akumulator: 2 x 6V, 10Ah
· Zapłon: bateryjny
Przeniesienie napędu:
· Silnik - sprzęgło: łańcuch rolkowy 3/8"
· Sprzęgło: 4- tarczowe, korkowe w kąpieli olejowej
· Skrzynia biegów: 4- biegowa
· Rama: pojedyńcza, zamknięta spawana z rur stalowych
· Zawieszenie przednie: wachacz pchaty, teleskopy z tłumieniem olejowym
· Zawieszenie tylne: wachacz wleczony, teleskopy z tłumieniem olejowym
· Hamulce: bębnowe, pełnopiastowe(150mm)
· Opony: 3.00 x 18 - przód, 3.25 x 18 - tył
Wymiary i masy:
· Długość / szerokość / wysokość: 2100 / 640 / 970 mm
· Rozstaw osi: 1280 mm
· Masa pojazdu gotowego do jazdy: 125 kg
Dane eksploatacyjne:
· Prędkość maksymalna: 105 km / h
· Zużycie paliwa: 3 l / 100 km przy 70km/h
· Obciążenie maksymalne 165kg
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz